2019-03-11 12:41Pressmeddelande

Folkteatern Gävleborg flyttar in i masugn

Axmar Hytta är spelplatsen för Folkteatern Gävleborgs uppsättning av den klassiska romanen Mästaren och Margarita med premiär den 30 maj. En plats med anor från 1670-talet. Vi ställs, precis som författaren till Mästaren och Margarita Michail Bulgakov och hela mänskligheten före honom, inför den eviga frågan: vad är sanning?

Mästaren och Margarita är en berättelse om lögner, kärlek, makt och frihet, om en korsfästelse och en djävulsbal, om förvirrade människor som försöker att förstå också sådant som är svårt att förstå, om konstnärskap och sanning. Historien innehåller även en roman i romanen, en bok som råkar vara den alldeles sanna beskrivningen av vad som hände den där berömda påsken i Jerusalem för 2000 år sedan, när en ung man anklagad för uppvigling blev dömd till döden genom korsfästelse, men som på grund av sitt innehåll inte får publiceras.

Folkteatern Gävleborg letade efter en så fantasieggande och magisk plats som möjligt för det mäktiga och humoristiska dramat – valet föll på Hyttan i Axmar Bruk, en

plats med anor från 1670-talet. Mästaren och Margarita skrevs av den ryske författaren och dramatikern Michail Bulgakov på 1930-talet, men blev med sin kritik av den tidens Sovjet inte utgiven förrän i slutet av 60-talet, långt efter författarens död. Ett öde som inteär helt olikt det som drabbar boken i boken.

– Mästaren och Margarita är en odödlig roman. Varje tid hittar sitt eget sätt att spegla sig i den, och därför fortsätter den att fascinera, säger föreställningens regissör Natalie Ringler, som tidigare satt upp bland annat Vår klass, på Teater Galeasen, och Utopier, av Erik Uddenberg,  på Folkteatern Gävleborg.

Vi kommer att hitta vår egen historia i Bulgakovs berättelse och den kommer att handla om oss, vår sorg och vår längtan lika mycket som om Moskvabornas. I en tid när begreppet ”sanning” har blivit något som vi hela tiden förhandlar med varandra, tycker jag att det är spännande att göra en pjäs som påstår att det existerar en absolut, objektiv sanning. En sanning som är sann även om ingen tror på den.

Publiken som kommer till Hyttan får möta den unge mannen och Pontius Pilatus som dömer honom till döden, Djävulen som prövar och förvirrar de människor som vägrar tro på honom, en stor talande katt, trollerikonster, en poet vars liv får en helt ny riktning och så, naturligtvis, Mästaren, författaren som skrivit den alldeles sanna romanen, och hans Margarita som gör en pakt med Djävulen för att få tillbaka den man, och den bok, hon älskar.

Ensemble: Anders Berg, Lina Englund, Björn Johansson, Dasha Nikiforova, Martin Pareto, Alexandra Zetterberg Ehn, Cecilia Wernesten

Av Michail Bulgakov
Dramatisering: Erik Uddenberg i samarbete med Natalie Ringler
Regi: Natalie Ringler
Scenografi och kostym: Anna Heymowska
Ljusdesign: Tobias Hagström-Ståhl, Lumination AB
Maskdesign: Jessica Hedin
Koreograf: Carl Olof Berg
Musik: Görgen Antonsson
Arrangemang: Karl-Johan Ankarblom

Musiker: Görgen Antonsson, Ingela Hellberg*, Ingrid Kytöharju*, David Peterson*, Alexander Rydberg
*Gävle Symfoniorkester

Figuranter: Disa Bergsteinsdottir, Ellen Edlund**, Sami Grönfors, Åsa Mårdberg, Bosse Westgren,
Monica Wigren Zackrisson
**Skådespelarpraktikant från Scenskolan i Helsingfors

Vad: Mästaren och Margarita sätts upp av Folkteatern Gävleborg
Var: Hyttan i Axmar Bruk
När: Premiär torsdag den 30 maj, spelas till och med den 30 juni

Om Folkteatern Gävleborg

Folkteatern Gävleborg är en regionteater som verkat sedan 1983 i Gästrikland och Hälsingland och som har sitt säte i Gävle. Folkteatern har genom åren utmärkt sig för sitt specifika tilltal, musikalitet, annorlunda och inspirerande val av spelplatser, för hög konstnärlig nivå, undersökande arbetsprocesser och angelägna teman Folkteatern Gävleborg har en publik som består av hela länets befolkning. Teatern har turnerat ända från starten, med allt från stora föreställningar till mindre berättarföreställningar, men spelar också på den egna scenen som är centralt belägen i Gävle.

Amanda Torsdotter
Kommunikationsstrateg