2018-12-10 12:20Pressmeddelande

Folkteaterns chef får förnyat uppdrag

Folkteatern Gävleborgs styrelse har nu beslutat att teaterchef Marcus Hellsten får sitt uppdrag förlängt sex år. Det betyder att han får nytt förtroende att leda länets teater framöver, en post han innehaft sedan 2014. Marcus Hellsten har varit kopplad till Folkteatern sedan slutet av 90-talet.

Folkteaterns styrelseordförande Carina Holm (S) är nöjd med den nya överenskommelsen och ser med stor tillförsikt på framtiden för teatern, under Hellstens ledning.

Folkteatern Gävleborg har ett stort och viktigt uppdrag i vårt län. För att lyckas bibehålla den fina verksamhet som byggts upp under lång tid och för att ta teatern vidare i framtiden krävs en ledning som tänker framåt och skapar förtroenden.

Därför är jag mycket glad över att vi nu kan se fram emot ytterligare sex år med Marcus som teaterchef. Han leder teatern på ett mycket proffsigt och samtidigt ödmjukt sätt och har många nya idéer om hur han tillsammans med våra andra anställda ska fortsätta driva en teater som har tillit från befolkningen, samarbetar med andra och är modern i sitt tilltal, säger Carina Holm.

Om Folkteatern Gävleborg

Folkteatern Gävleborg är en regionteater som verkat sedan 1983 i Gästrikland och Hälsingland och som har sitt säte i Gävle. Folkteatern har genom åren utmärkt sig för sitt specifika tilltal, musikalitet, annorlunda och inspirerande val av spelplatser, för hög konstnärlig nivå, undersökande arbetsprocesser och angelägna teman Folkteatern Gävleborg har en publik som består av hela länets befolkning. Teatern har turnerat ända från starten, med allt från stora föreställningar till mindre berättarföreställningar, men spelar också på den egna scenen som är centralt belägen i Gävle.

Amanda Torsdotter
Kommunikationsstrateg