2018-12-17 12:27Pressmeddelande

Sensorisk scenkonst, knätofsglamour och djävulsk magi på Folkteatern i vår

Efter en höst med nypremiärer av Änglaspel och Det Nya Riket, och urpremiärerna av Stranden, samt Rivers of Färila blickar vi nu framåt mot våren 2019. 

Scenkonståret på Folkteatern inleds med Rivers of Färila, en föreställning inspirerad av hälsingesonen och koreografen Per Jonssons liv och verk. Vi fortsätter även ge Strandeninom projektet Scen:se, vars syfte är att alla ska få möjligheten att uppleva konst och kultur oavsett funktionalitet eller behov. Därefter får vi bekanta oss med Brita Björs där hon i Folkmusikens Queen B ikläder sig rollen som divan och ger en folkmusikalisk tolkning av Beyoncé som fenomen. Andra produktionen i projektet Scen:se är Shakespeares Hjärtslag,vilken bygger på Perikles av Shakespeare. Vårens sista premiär blir Mästaren och Margarita, Michail Bulgakovs klassiska roman. En kärlekshistoria mellan Mästaren och hans älskade Margarita, och en pågående kamp mellan ont och gott. En form av magisk realism där filosofiska och teologiska inslag blandas tillsammans med satir och storslagen magi. 

Varmt välkommen till Folkteatern Gävleborg våren 2019!
 
 
Folkmusikens Queen B - en ogenerad kärleksförklaring till divan
 
Folkmusikens Queen B var Brita Björs stora satsning under 2017, med premiär i Malmö. Ett konstnärligt utforskande gav liv åt en storslagen enkvinnsshow, ett musikaliskt fyrverkeri och en hejdlös kulturkrock mellan popstjärnan och knätofsen. Nu får den liv igen genom en turné i Gävleborgs län med Folkteatern.
 
Brita Björs ikläder sig rollen som Folkmusikens Queen B i denna egensinniga soloföreställning. Hon tolkar världsartisten Beyoncé fast via folkmusik, folkdräkt, folkdans och allmogekultur. Gamla folkvisor i moderna arrangemang som speglar Beyoncés tematik, danssteg som flörtar med både folkdans och Beyoncé-koreografi, kostym inspirerat av folkdräkt som för tankarna till en Beyoncé-kollektion - en maxad allmoge-show för samtiden. 
 
Produktion: Brita Björs i samarbete med Shake it Collaborations | Idé/musik/på scen: Brita Björs | Regi/koreografi: Tove Sahlin/Shake it Collaborations | Kostym/rekvisita: Ida Björs Ljus/scen: Josefin Hinders | Film/foto: Max Tellving | Projektioner: Alex Pacheco |
 
Folkmusikens Queen B speglar nog mig själv ganska bra, ett brokigt projekt fullt av kontraster: humor och allvar, sorg och lycka, nostalgi och framtidstro, skitigt och tjusigt, nära och avlägset, personligt och allmänmänskligt, stort och smått, enkelt och avancerat, skört och kraftfullt, land och stad. Hela resan med den här produktionen har varit både förjävlig och underbar, precis som livet. Det ska bli så kul att komma hem och turnera, föreställningen hör hit!
/Brita Björs
 
Brita är utbildad vid musikhögskolan i Malmö och även bosatt där, men är född och uppvuxen i Järvsö, Hälsingland.
 
 
Shakespeares Hjärtslag - andra produktionen inom projektet Scen:se
 

Scen:se är ett unikt treårigt projekt där konst skapas specifikt för barn och unga med svåra
 funktionsvariationer. Syftet är att göra högkvalitativa konstupplevelser tillgängliga för alla oavsett funktionalitet eller särskilda behov. 
 
Till vår hjälp av vi bjudit in engelska scenkonstnärer att leda föreställningsprocesserna. I England finns det flera teatrar och enskilda konstnärer som har lång erfarenhet av att producera scenkonst specifikt utformade för barn och unga på särskolorna. 

Den första föreställningen, Stranden, hade premiär i november 2018, och regisserades av Tim Web från Oily’ Cart Theatre i London. En teatergrupp som under snart 30 år varit en av de stora föregångarna i att skapa fullödig scenkonst för barn och unga med funktionsvariationer. 

Den andra föreställningen, Shakespeares Hjärtslag, regisseras av Kelly Hunter, tidigare skådespelare i Royal Shakespeare Company. Hon lämnade sin skådespelarkarriär för att skapa scenkonst för och med barn och unga med diagnoser inom autismspektrumet. Kelly Hunter har genom Shakespeares texter och dess mångfacetterade karaktärer utvecklat en metod för att skapa inkluderande föreställningar för denna målgrupp. Hon har skrivit boken Shakespeare’s Heartbeat, drama games for children with autism och bildat sitt eget mycket 
framgångsrika kompani, Flute Theatre.  

Regissör: Kelly Hunter | Medverkande: Hanna Edh, Eva von Hofsten, Arabella Lyons, Richard Sseruwagi | Scenograf och kostymdesigner:Petra Hjortsberg

Those with autism struggle with making themselves understood, their struggle is communicative and sensory. Through focusing on moments in Shakespeare where characters emerge through seeing, thinking and feeling, my games offer children and young people on the spectrum an opportunity to express themselves, exploring eye contact, language skills, spacial awareness, facial expressions and imaginative play. The children play the games with actors in a safe loving space where everyone involved can begin to share common human experience. These sensory games form the basis for Flute Theatre‘s productions for children with autism. /Kelly Hunter
 
 
 
Moskva - en stad där man har slutat tro på sagorna om Gud. En mystisk professor i svart magi dyker upp i sällskap med en arbetslös körledare och en talande katt. Märkliga saker börjar hända, och oro och panik uppstår bland stadens invånare.
 
Samtidigt, i samma stad, har en man blivit arresterad och förföljd för att han skrivit en bok om Pontius Pilatus. En berättelse som, trots att den inte liknar någon annan, råkar vara alldeles sann. Hans älskade gör en pakt med Djävulen för att rädda honom, och boken. Samtidigt, och för två tusen år sedan, blir en man avrättad i Jerusalem för att han hävdar att människorna är goda.
 
Mästaren och Margarita är en magisk och halsbrytande rolig berättelse om den eviga fråga som den romerske prokuratorn Pontius Pilatus en gång lär ha ställt till en drygt 30-årig fånge från Judeen: vad är sanning?

Ja: vad är sant? Kanske vet bara just du svaret på den frågan. Kanske vet ingen mänsklig varelse det. 

När Satan kommer till Moskva kan allt hända. Nu ska denna magiska och existentiella historia ta plats i den gamla anrika Hyttan i Axmar bruk. 

Mästaren och Margarita är en berättelse om vad som kan hända när magi och verklighet möts. Jag tror att det finns tillfällen när sådana möten sker och för mig är det teaterns själva kärna. Därför är det så speciellt att få göra just Mästaren och Margarita. Men en sådan berättelse kan man inte göra varsomhelst, man måste hitta en plats som är verklig, magisk och också bär en egen historia. Axmar bruk är ett sådant ställe. /Natalie Ringler, regissör


Mästaren och Margarita, med premiär den 30 maj 2019, kommer att ges i Hyttan i Axmar Bruk. Samarrangeras med Föreningen Hyttan.

Regissör: Natalie Ringler | Av: Michail Bulgakov | Dramatisering: Erik Uddenberg 
 
 
 
Mer om Hyttan i Axmar bruk, och Föreningen Hyttan:
Axmar bruk är beläget vid havet, och tillhör Hamrångebygden som är Gävles nordligaste kommundel. Bruket ligger efter Jungfrukusten på Gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland. 
 
Bruket har sina anor från 1670-talet och tillhör Järnriket Gästrikland. Under 1860-talet flyttades verksamheten till ett nytt område närmare hamnen och på platsen för det gamla bruket byggdes en engelsk park med promenadvägar och spegeldammar. 1927 användes Hyttan sista gången. Om den en gång så omfattande järnhanteringen vittnar i dag framförallt allt den restaurerade Hyttan med rostugn och masugn. 
 
Under sommarhalvåret erbjuds bland annat konstutställningar, konserter, teaterföreställningar, marknadsdagar och guidningar. Här finns både Axmarbrygga Havskrog, Axmar Brukscafé och Axmar Bruksbod Bed & Breakfast. För besökaren finns också den engelska parken med promenadvägar och spegeldammar och ett vackert lusthus att upptäcka. 
 
Sedan 2008 ägs de centrala delarna av Axmar bruk med Hyttan, bruksparken och den inre delen av hamnen av den ideella Föreningen Hyttan. Föreningen driver ett ambitiöst utvecklingsarbete tillsammans med sina intressenter för att utveckla Axmar bruk som betydande besöksdestination. 
 
 
 
 


Om Folkteatern Gävleborg

Folkteatern Gävleborg är en regionteater som verkat sedan 1983 i Gästrikland och Hälsingland och som har sitt säte i Gävle. Folkteatern har genom åren utmärkt sig för sitt specifika tilltal, musikalitet, annorlunda och inspirerande val av spelplatser, för hög konstnärlig nivå, undersökande arbetsprocesser och angelägna teman Folkteatern Gävleborg har en publik som består av hela länets befolkning. Teatern har turnerat ända från starten, med allt från stora föreställningar till mindre berättarföreställningar, men spelar också på den egna scenen som är centralt belägen i Gävle.